Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Driftsform och kort historik

Vi arbetar på uppdrag av Region Stockholm och följer husläkaravtalet. Det betyder att vården vi bedriver ersätts med offentliga medel, dvs. är skattefi- nansierad.

Vad kan vi hjälpa dig med på vårdcentralen?

Till oss kan du vända dig med all slags av vård- och hälsofrågor.

Vi har en hög kompetens och är vana vid att handlägga och svara på frågor om olika typer av sjukdomar och problem och vi har god kunskap om hur vi ska kunna lotsa dig vidare i vården och samhället.

Börja alltid med att konsultera oss först!

Mål och vision

Vårt mål är att erbjuda en bred och specifik allmänmedicinsk kompetens präglad av helhetssyn. Alla patienter skall känna sig respektfullt och jämställt bemötta. Vi värnar om att upprätthålla en hög tillgänglighet, det ska vara lätt att komma i kontakt med oss. Vi strävar efter en god kontinuitet och tillämpar listning till personlig doktor och sköterska. Vi arbetar i multi- professionella team kring patienten. Patientsamtalet är ett centralt arbetsverktyg där vi har hög expertkunskap. Vi arbetar ständigt med att bibehålla och utveckla denna kompetens.

På vårdcentralen möter du:

  • Specialister i Allmänmedicin
  • Utbildningsläkare
  • Distriktssköterskor
  • Sjuksköterskor
  • Undersköterskor
  • Psykolog för vuxna och barn
  • Fotvård
  • Labb
  • Studenter

Hur kommer du i kontakt med oss på Sundbybergs Vårdcentral?

Det finns flera sätt att kontakta oss på.

Du kan ringa direkt till mottagningen och får då prata med en sjuksköterska. Hen gör en medicinsk bedömning av din kontaktorsak och kan ge råd, hänvisa dig vidare till rätt instans och även boka in dig på en akuttid samma dag på vårdcentralen till sjuksköterska eller läkare.

Receptionen

I vår reception möter du en undersköterska som, förutom att ankomst-re- gistrera dig när du besöker oss, kan svara på frågor och guida dig rätt på vår mottagning.

Jag har ett ärende som brådskar, vad gör jag?

Varje vardag kl. 8-17 svarar en sjuksköterska i telefon på nr 08-512 58 000.
Ibland är det många som ringer samtidigt och då ställs du i en telefonkö. Vi har medvetet valt att ha ett direkt nummer istället för att du skall hamna i en växel och bli uppringd senare.

För sjuksköterskan förklarar du ditt problem och hen hjälper dig med råd och att prioritera ditt ärende. Bedömer hen att du behöver en akuttid till sjuksköterska eller läkare erbjuds du en tid direkt. Du kan också bli hänvisad till annan instans eller rekommenderad att kontakta din läkare på telefontid.

Jag vill boka en planerad tid till min sjuksköterska eller läkare

Våra sjuksköterskor har inte egna telefontider utan om vill du boka en tid till din sjuksköterska eller undersköterska ringer du 08-512 58 000. Du kan också få hjälp direkt i receptionen.

Kallar ni patienter till läkare och sköterska på årskontroller?

Patienter med vanliga folksjukdommar kallas till våra årskontroller.

Även våra sköra äldre, exempelvis om man har en demenssjukdom eller liknande, kan få hjälp med kallelser via brev eller telefon.

Jag behöver ett förnyat recept

Du kan begära förnyelse av recept hos oss på de mediciner som du får förskrivna från behandlande läkare som arbetar hos oss. Vid varje begäran av recept går läkare in i din journal och ser över din behandling. I vissa fall vill läkaren träffa dig innan fortsatt förskrivning sker och du blir då ombedd att boka en läkartid.

Läkemedel som förskrivs av annan specialist på annan behandlande enhet förskriver vi inte hos oss av den anledningen att det är den förskrivande läkarens ansvar att just se över din behandling regelbundet och ta ställning till hur länge du ska medicinera och om några speciella kontroller behövs. Narkotiska preparat som innefattar en del smärtstillande läkemedel och sömnmediciner, förnyar vi inte på akuta läkartider. Här behöver du antingen ringa din läkare eller boka en planerad tid för att se över din behandling.

Din personliga läkare och sjuksköterska

Inom den allmänmedicinska professionen har vi under många decennier förespråkat en personlig läkarkontakt. På Sundbybergs Vårdcentral  har vi en vision om att kunna erbjuda alla våra patienter en namngiven läkare.

Jag har fått en remiss för provtagning, hur gör jag?

På Sundbybergs Vårdcentral  har vi vårt eget laboratorium fram till kl 12:00. Vi har avtal med Karolinska sjukhusets laboratorium som utför analyserna av våra prover.

Provtagningen är öppen vardagar fram till kl. 12:00. Du behöver inte anmäla dig i receptionen, utan gå direkt till väntrummet utanför lab. Det är viktigt att du har med dig din legitimation och att du följt provtagningsföreskrifterna du erhållit innan.

Vi kan också ta prover som är beställda i Karolinskas labb av annan läkare än de på Sundbybergs Vårdcentral.

Har du svårt att komma till vår provtagning så kan du även gå till andra provtagningsenheter som är knutna till Karolinskas Universitetslaboratoriet. Vi avråder från att gå till andra provtagningsenheter än Karolinskas eftersom hantering av provsvaret då försvåras.

Vi tar prover på våra hemsjukvårdspatienter hemma hos patienten.

Har ni kurator eller psykolog på er mottagning?

Ja, vi har utbildad samtalsterapeut som kan vara kurator, eller psykolog som hjälper vuxna och barn.

Varje torsdag har vi psykolog som kan tar emot barn, mellan 6 – 17 år, med psykisk ohälsa.

Hemsjukvård

Om du som patient hos oss behöver hjälp i hemmet med vård av olika slag, det kan vara hjälp med medicinhantering, insulininjektioner, såromläggningar, så har du möjlighet att bli inskriven i hemsjukvården hos oss. Sjuksköterskan/undersköterskan gör då regelbundna besök i hemmet och även läkaren kan komma hem till dig.

Det förutsätter att du bor i vårt område. Bor du i annat område och plötsligt får behov av hemsjukvård kan du behöva lista om dig till den vårdcentral som finns närmast ditt hem.

Varje torsdag har vi psykolog som kan tar emot barn, mellan 6 – 17 år, med psykisk ohälsa.

Mottagning för unga

Varje torsdag har vi psykolog som kan tar emot barn, mellan 6 – 17 år, med psykisk ohälsa.